Monday, November 19, 2007

Kaos i brevlådan....

I helgen började jag att försöka få ordning på insprutningen, motorn går just nu på en otroligt fet blandning och jag måste säga att jag är förvånad över att den startar så snällt som den gör. Röken som bildas ur avgasröret är dock ej riktigt lika kul även om min son tycker att det är otroligt rejsigt med rök.

Brevlådan till motorlucka gör ingen glad! Ju mer jag skruvar i motorrummet desto mer inser jag att det snart är dags att plocka ut motorn så att man får plats! Ska ju dra om all el, bränsle och vackuumslangar och i min värld så kan inte rost leva och ett motorrum måste vara i ordning ("så bra att köpa en gammal 914 då" (som frugan brukar säga när jag ojar mig över rosten och oredan i motorrumett)

Gjorde en kontrollmätning på lufttryckssensorn (insprutningen på D-Jetronik jobbar mot insugningslufttrycket) men den visade sig vara frisk, mätning av motortemperatursensorn gav dock jackpott! Sensorn är ok, kabeln är det inte! Om kontrollenheten inte får korrekt angivelse från tempsensorn tror den att det är riktigt, riktigt kallt och ställer om till en riktigt fet blandning, tyvärr så var klockan mitt i natten när jag hittade felet så jag har inte testat om en ny kabel är lösningen men jag är så säker på att det är orsaken till fetblandningen.

Generatorn är urplockad och det var verkligen ingen vacker syn, lagren är helt slut och förklarar missljuden, får se om jag ska renovera den själv eller köpa en utbytes. Den är ju inte helt smidig att komma åt så jag vill ju vara helt säker på att slippa bråka med generatorn när jag väl har satt tillbaks den.

No comments: