Thursday, November 22, 2007

Kallstart del 2






Äntligen är AARen fixad! Rostskyddmedel fick inte axeln att lossna så det var bara till att bita i det sura äpplet och göra ett försök till att öppna den, på nätet nämns 2 metoder för att öppna den, antagligen stämjärn för att vika upp kanterna till förseglingen eller en dremel där man avlägsnar kanten vilket kräver epoxi för sammanfogning. Jag testade stämjärn först men gav ganska snart upp då jag snabbt insåg att det skulle bli för knepigt. Dremelmetoden förkastade jag trots att jag enligt min fru är en dremelfantast, vill inte ha en fog av epoxi då jag är tveksam till att anvanda det med tanke på de temperaturer som avges från en luftkyld motor. Efter en stunds överläggande med min 4 åriga son så kom vi fram till att ett försök med rörtång skulle kunna gå (även om min son snarare tyckte att vinkelslipen skulle fram), rörtångsmetoden gick över förväntan, falsen blev relativt oskadad så återförslutningen kommer troligtvis gå alldeles utmärkt. På bilden syns bimetallsspiralen som skall vrida på axeln, jag avlägsnade spiralen och försökte därefter vrida på axeln... den satt stenhårt... men när rörtången ändå var framme så fick den åter träda i tjänst. Den lossnade med hjälp av rörtången och därefter vart det bara till att smörja och vrida, smörja och vrida... och därefter fungerade fint med 12v testet. Tråkigt nog så har jag plockat ner vissa vitala delar av motorn så jag kan inte testa tomgången än...

Kan inte bestämma mig för vad jag skall ta itu med härnäst, måste nog göra en tidsplan eller checklista, problemet är bara att det hela tiden dyker upp nya problem...är riktigt sugen på att ta itu med bromsuppfräschningen, renovera bromsok är ju riktigt kul!

No comments: