Wednesday, November 21, 2007

914 Kallstart!

Mina teorier om att det skulle vara den urkopplade kallstartsspridaren (kasllstartsspridaren sprutar in bensin direkt in i insugningsröret när luften är kall vid start) visade sig vara felaktig, kallstartsspridaren aktiveras bara om det är riktigt kallt i luften. Tack vare D-jetronicboken så hittade jag nästa kandidat för testing. Nämligen Auxiliary Air Regulator, en regulator som ger extraluft förbi gasspjället när motorn är kall (har ingen aning om vad den heter på svenska), funktionen är följande, en kabel förser enheten med 12v från en temperatursensor som känner om motorn är kall, spänningen går till ett värmeelement i enheten som i sin tur värmer en bimetallsremsa som i sin tur vrider en axel som stänger luftflödet med extraluft till insuget.


Nu visade sig att enheten inte var ansluten! Kunde bara betyda att den inte fungerade, om enheten låser sig i öppet läge blir tomgången allt för hög när motorn är varm. Genom att koppla in 12v kan man se om den fungerar.


Efter 5 minuter är enheten varm och det visar att värmeelementet fungerar, därimot vrider den inte på axeln utan låter flödet vara öppet...illa...

Jag har nu fyllt den med rostlösningsmedel som kan få axeln att lossna, om den inte lossnar om ett par dygn återstår bara demontering vilket inte är det lättaste eftersom höljet är ihoppressat.

Typiskt nog så är det en av de mest svåråtkomliga reservdelarna ;) Återkommer med rapport...

No comments: