Wednesday, October 3, 2007

Status på bilen idag....



Bilen är som sagt i ett bra skick (för att vara en 914) men det finns en hel del att göra, det jag kommer att lägga krut på i vinter är bla följande:
Genomgång av motorn, transmission och hjulupphängning. Insprutningssystemet måste absolut få sig en genomgång och jag har redan börjat att läsa in mig på ämnet, turligtvis så är ju Bosch D-jetronic relativt lättmekat och det mesta finns som reservdelar (dock ganska högt prissatta). Växlinglänkaget på en 914 är beryktat för sin uselhet men turligt nog så blev den radikalt förbättrad på -73 år modell så jag hoppas på att en injustering skall göra den mer lättväxlad.
Reperation av instrument, samt genomgång av elsystemet. Generatorn har troligtvis en trasig diod så den behöver en översyn, trippmätaren är trasig (Standardfel på VDO trippmätare från den här tiden), oljetryckslampa trasig, handbromsvarningslampa trasig, oljetempmätare trasig, heljusen fungerar ej mm mm..... 
Lack skador, den tidigare ägaren utsattes för ett sabotage av någon vettvilling som har dragit en nyckel utmed hela vänstersidan.
Rostskydd, 914 är troligen inte mer rostbenägen än andra bilar från den här tiden men konstruktionen är mer känslig. Samtliga karossdelar är svetsade så det gäller att mota rosten innan den blir för svår så fixa den rost som finns och förebygga ligger högt på listan.

No comments: