Wednesday, October 3, 2007

En blog om en VW/Porsche 914

Äntligen kom jag till skott och köpte mig efter mycket velande en entusiast/veteran/sport -bil.
Att det till slut blev en Porsche 914 var väl det sista jag hade väntat mig, på 90 talet letade jag efter en 914 men hittade bara riktigt risiga exemplar. När jag nu hade bestämt mig för att lägga energi på en entusiastbil så hade jag bla dessa kriterier 
Enkel konstruktion (Hatar krånglande elektronikboxar, havererade insprutningssystem)
Sportig (med sportig så menar jag enkel, spartansk, gärna servofri)
Klassisk (Fritt för tolkning)

Aha, tänker nog en del nu, klart grabben skall ha en tidig 911, och visst stämmer kravspecen bra in på en tidig 911 utan mekanisk insprutning ;) Och 911 är helt klart en av mina favoritbilar och jag har nog inte släppt tanken helt om en 911.

Men nu är det en 914 som står i garaget och min första tanke var att kanske göra den till en 914GT replika (mer om 914 varianter och dess historia kommer med tiden i den här bloggen) men eftersom den är i ett så bra skick och att det inte rullar så många 914 idag så lutar det åt att det blir en rullande renovering men betoning på orginal. 

No comments: